Kaj naj jem?

“Kaj naj jem?” je pogosto vprašanje ljudi s sladkorno boleznijo. Namen zdravljenja sladkorne bolezni je vzdrževanje ravni krvnega sladkorja v ciljnem območju, kar zahteva več hkratnih ukrepov, vključno z zdravili.

Kot že veste, lahko svoje zdravstveno stanje izboljšate s pravilno in uravnoteženo prehrano. Preudaren izbor živil in njihova priprava so temeljni za zdravljenje sladkorne bolezni tipa 2. V primeru, da se zdravite z inzulinom, za izbor prehrane potrebujete dodatna navodila vašega zdravstvenega tima.

Posebnih živil za nadomestilo sladkih jedi, ki se pogosto neupravičeno označujejo kot dietetične ali diabetične jedi (npr. med, čokolada, keksi, bonboni, marmelade ipd.) ne potrebujete! Uživajte jih le izjemoma, še posebej, če imate prekomerno težo, saj imajo slednja praviloma veliko kalorij oz. maščob.

 DA NE
Zmernost: pojejte, kolikor potrebujete.  najboljše merilo sta stalna normalna telesna teža in enak apetit. Neredni obroki: ne jejte le 1-2×/dan, niti ne po malem, zlasti poleg rednih obrokov. Ne izpuščajte zajtrka in večerje.
Redni obroki: jejte 3-5×/dan. Primeren presledek med glavnimi obroki so 3-4 ure. Ne jejte mimogrede ob opravljanju drugega dela ali gledanju televizije.
Zdrava hrana za kosilo: vsak glavni obrok naj vsebuje svežo in kuhano zelenjavo (ali sadje) in jedi iz neoluščenih žit in stročnic. Obrok mesa naj bo v velikosti vaše dlani. Enoličnost: pri glavnih obrokih jejte raznovrstno hrano (npr. samo mesa ali prilogo).
Ravnotežje hranil: na krožniku imejte 1/5 mesa, 2/5 priloge (krompir, testenine …),  2/5 prikuhe (zelenjava). Poleg sodi še porcija solate. Pretiravanje: bodite previdni pri odmerjanju porcije posamezne jedi (npr. zrezka) ali celotnega obroka in ne pojejte vsega, kar se vam ponudi, saj niste koš za smeti.
Manj kakovostnih maščob: kljub temu, da so nenasičene oz. kakovostne maščobe za telo boljše, se izogibajte njihovi pretirani uporabi. Meso in druga živila uporabljajte v posodi, ki ima zaščito pred sprijemanjem. Hrano dušite v lastnem soku ali kuhajte v vodi. Pred pripravo mesa vedno odstranite vso vidno maščobo in uporabljajte zmerno količino kakovostnih olj. Uporaba nasičenih/nekakovostnih maščob: izogibajte se uporabi nekakovostnih maščob in cvrtju. Nasičene maščobe dvigujejo nivo slabega holesterola, zvišujejo tveganje za razvoj bolezni srca in ožilj in drugih obolenj. Nasičene maščobne kisline je organizem sposoben sam sintetizirati, zato ni potrebe, da jih še dodatno pridobivamo s hrano.
Polnovredna žita: prebavljajo se počasneje in imajo nižji glikemični indeks. Uživajte jedi z otrobi, ješprenj, ajdo, neoluščen riž, stročnice itd. Predelana živila: v fazi predelave izgubijo vlaknine in pridobijo na višini glikemičnega indeksa (npr. glaziran riž, bela moka, sadni sok itd.).
Nehranilna sladila ali tekočine: uporabljajte, a zmerno. Pazite, da bodo v različnih kemičnih sestavah, tako da sočasno zaužijete čim manj posameznega sladila. Sladkorji: saharoza, fruktoza, sorbitol, manitol … dvigujejo krvni sladkor in telesno težo. 
Pijače:  voda, mineralna voda, čaj, limonada, pijača brez sladkorjev in s čim manj sladili. Ob kosilu si, če želite, privoščite kozarec vina. Slaščice: vsebujejo veliko sladkorjev in maščob. Priporočljiva je prilagoditev recepta s primernejšimi živili.
Zmanjšanje teže: če ste prekomerno težki, zmanjšajte porcije za 20 % ali več. izogibajte se dvojnim porcijam, bodite fizično aktivni in s tem pospešite porabo energije. Ne pozabite: jedilnik in način življenja diabetikove je zelo zdrav. Če se ga držite, lahko zmanjšate telesno težo in izboljšate kakovost svojega življenja. Soljenje: izogibajte se pretiranemu soljenju. Izogibajte se živilom z visoko vrednostjo natrija. V primeru, da uporabite začimbne in dišavne mešanice, hrane ni potrebno dodatno soliti. kisano zelenjavo pred uporabo sperite z vodo, saj boste tako zmanjšali količino natrija v njej.

 

 

 

Viri:
  • Pavčič, M., univ. dipl. ing. živ. teh.
  • doc. dr. Medvešček, M., dr. med.
  • Slika: Hrana
  • Inštitut za nutricionistiko